Kapat
A+ A-

Altın İskender’e doğru

59.Selanik Uluslararası Film Festivali’nde Altın ve Gümüş İskender için yarışacak 15 film belli oldu. İlk ve ikinci uzun metrajlardan oluşan bu seçki bu yıl tarih boyunca çok sayıda sanatçıya ilham veren klasik sanat teması Caritas Romana referans alınarak yapıldı.
Yayınlanma tarihi: 19 Ekim 2018 Cuma, 14:42

59. Selanik Uluslararası Film Festivali’nin (1-11 Kasım) Uluslararası Yarışma Bölümü’nde her zaman olduğu gibi ilk ve ikinci uzun metrajlarını gerçekleştiren yönetmenlerin çalışmaları yer alıyor. Altın ve Gümüş İskender ödülleri için yarışacak 15 film bu yıl tarih boyunca çok sayıda sanatçıya ilham vermiş klasik sanat teması ‘Caritas Romana’ referans alarak belirlendi. Açlığa mahkum edilen yaşlı babası Comon’u ziyaret edip gizlice sütüyle besleyen kızı Pero’nun öyküsü Caritas Romana’nın çıkış noktasıdır.

Cimon kızının sütüyle gücünü korur, bu asil eylemiyle de Pero kişiliği, bedeni ve sosyal açıdan bir kız ve anne olarak kendini aşar. 15 film bu özel değişime göre saptamıştır. “Pero’nun merhameti salt aile dayanışmasını yansıtmaz, aynı zamanda yeni sosyal ilişkileri ve kültürel simgeleri içeren politik cesur bir eylemdir. Günümüzde bu öyküyü, kadının toplumdaki yeri, ataerkilliğin çöküşü, cinsiyet rollerinin normalleşmesi, sosyal cinsiyetin edimselliği teorileri çevresinde yeniden incelemeliyiz” diyor festivalin sanat yönetmeni Orestis Andreadakis.

Uluslararası Yarışma’da 15 film

All Good (Eva Trobisch/ Almanya), Locarno Film Festivali’nde en iyi film seçilen dram, tecavüze uğrayan bir kadının bu dramatik olayı küçümsemesini, içindeki derin yaraya karşın yaşamını sürdürmesini irdeliyor.

Chained for Life (Aaron Schimberg/ABD), Korku filminde birlikte çalıştığı çirkin rol arkadaşıyla iletişim kurmaya çalışan güzel aktrisin öyküsü. Düş ile gerçek arasında gidip gelen dram, güzellik ile istismar arasındaki sınırı zorluyor. The Harvesters (Etienne Kallos/ Fransa-Yunanistan-Polonya-Güney Afrika), Cannes Film Festivali’nin Belirli Bir Bakış bölümünde gösterilen ilk uzun metrajında Yunan kökenli Güney Afrikalı Kallos aşırı dinci Afrikalı çiftçi ailesinin iki ergen oğlunun güç, soy ve ebeveyn sevgisi için mücadele etmesini anlatıyor.

Holiday (Isabella Eklöf/ Danimarka-Hollanda-İsveç), Türkiye’nin ünlü tatil beldesi Bodrum’da yaşanan bir taciz olayını betimliyor. Kadına taciz, acımasız gangster ve güzel sevgilisi üstünden irdeleniyor.

The Guilty (Gustav Möller/ Danimarka), Klostrofobik bir acil arama merkezinde geçen gerilimde, kaçırılan bir kadını kurtarmak için zamanla nasıl yarışıldığını yansıtıyor.

Manta Ray (Phuttiphong Aroonpheng/Tayland), Myanmar Rohingya sığınmacılarından esinlenilen ve onlara atfedilen film, yaralı bir dilsizi kurtaran balıkçının gizemli öyküsünü gözler önüne sererken değişken kimlikler, vatan temalarını ele alıyor. Meili (Zhou Zhou/Tayvan), Kadın başkahramanın gözünden aile bağları, ekonomik çıkmazlar, cinsel kimlikleri yansıtarak çağdaş Çin’deki yaşamın etkileyici panoramasını aktarıyor.


Pearl (Elsa Amiel/ Fransa), uluslararası şampiyonluk yarışmalarına hazırlanan kadın vücut geliştirmecinin yıllar sonra ziyaretine gelen oğluyla ilişkisinden yola çıkarak kadınlığı, anneliği, güzelliği güçlü bir anlatımla irdeliyor. Ray and Liz (Richard Billingham/ İngiltere), ünlü fotoğrafçı Richard Billingham, ilk otobiyografik uzun metrajında anılarından hareket ederek sıradışı ebeveynlerinin ilginç yaşamlarını betimliyor. Socrates (Alex Moratto/ Brezilya), Sao Paulo’nun varoşlarında yaşama tutunmaya çalışan bir ergenin öyküsü.


Sofia (Meryem Benm Barek/ Fransa-Katar), Cannes’ın Belirli Bir Bakış bölümünde en iyi senaryo ödülü alan filmde, Barek ülkesi Fas’ta evlilik dışı hamileliği, sosyal sınıfın ikiyüzlülüğünü de katarak geleneksel ve modern değerler ışığında anlatıyor.

We the Animals (Jeremiah Zagar/ABD), Porto Riko kökenli Amerikalı yazar Justin Torres’in kitabından uyarladığı filminde Zagar, çocuk cinselliği ve aile şiddetiyle boğuşan iki ırklı üç çocuğun en küçüğüne odaklanarak duygusal bir aile portresi çiziyor.

Caritas Romana sergisi

Etkinlik, Uluslararası Yarışma’da yer alan 15 filmi izledikten sonra 15 özgün çalışma yaratması için 15 Yunanlı genç sanatçıyı festival davet ediyor. Ortaya çıkacak eserler Festival ve Selanik Çağdaş Sanat Merkezi’nin işbirliğiyle sergilenecek. Serginin küratörlüğünü Orestis Andreadakis üstleniyor.

Agora ve Crossroads

Ortak yapım forumu Crossroads’a 15 proje katılıyor. Türkiye’den katılan projenin adı Paşa Gönlüm İstedi Kayboldum (Everything in It’s Right Place), yönetmen Berrak Çolak, yapımcı Engin Palabıyık, yapım şirketi Harikulade Film (Müge Özen)-Solis Film. Fransız Sinema Merkezi (CNC) 8 bin Avro, Uluslararası Arte Kino ödülü 6 bin Avro, Crossroads’da verilecek ödülleri kapsıyor. Türkiye, Agora Works in Progress’e Nasipse Adayız (The Candidate) projesiyle katılıyor. Yönetmen Ercan Kesal, yapımcılar Kerem Çatay, Yamaç Okur, Suzan Güverte, yapım şirketleri Ay Yapım-Poyraz Film. Agora Works in Progress bölümünde 12 proje yarışacak. Eurimages Laboratuar ödülü 50 bin Avro tutarında. Ücretsiz servis ve nakit ödül tutarları 130 bin Avro’ya ulaşıyor.

Cumhuriyet İMECESİ

Cumhuriyet Arşivi Gazete Kupürlerinde:

Ercan Kesal